Cercetare accidente

Chiar daca nu ne dorim si consideram ca am luat toate masurile necesare, oricand in societate pot apare diverse accidente de munca.
Cercetarea accidentelor este obligatorie, motiv pentru care serviciul extern Consultia ofera, oriunde in tara, pentru angajatorii care nu dispun de personal competent sau de personal suficient, cercetarea accidentelor de munca.

Cercetarea evenimentelor au ca scop stabilirea împrejurarilor si cauzele ce au condus la producerea accidentelor, reglementarile legale încalcate, raspunderile angajatului si angajatorului finalizand cu masurile care se impun pentru prevenirea unor evenimente similare.

Experţii noştri împreună cu angajaţi din societatea dumneavoastră vor face parte dintr-o comisie de cercetare a evenimentului, aceştia având dreptul să ia declaraţii scrise, să preleveze sau să solicite prelevare de probe necesare cercetării, să solicite pentru a fi consultate acte ori documente ale angajatorului, acesta fiind obligat în condiţiile legii să le pună la dispoziţie.

Documentele intocmite de catre specialistii nostri cu ocazia cercetarii accidentelor de munca ,vor indeplini toate conditile tehnice pentru a fi avizate de catre Inspectoratele teritoriale de munca.

Accident de munca se intelege prin vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces (Art. 5, lit. g din Legea 319/2006)

Este, de asemenea, accident de munca:

  • accidentul suferit de elevi, studenti si ucenici in timpul efectuarii practicii profesionale;
  • accidentul suferit de cei care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public, inclusiv in cadrul unor activitati culturale, sportive, in timpul si din cauza indeplinirii acestor sarcini;
  • accidentul suferit de orice persoana ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa, pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public sau pentru salvarea de vieti omenesti;
  • accidentul survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers;
  • accidentul cauzat de activitati care nu au legatura cu procesul muncii, daca are loc la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice, in calitate de angajator, ori in alt loc de munca organizat de acestia, in timpul programului de munca si nu se datoreaza culpei exclusive a accidentatului.

Accidentul de munca se clasifica in raport cu urmarile produse si cu numarul persoanelor accidentate in:

  • accident care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile;
  • accident care produce invaliditate;
  • accident mortal;
  • accident colectiv, cind sunt accidentate cel putin trei persoane in acelasi timp si din aceeasi cauza. ( art.31, din Legea 319/2006)

Accidentul de munca urmat de incapacitate temporara de munca ori, dupa caz, urmat de invaliditate sau deces, precum si accidentul de munca colectiv vor fi comunicate de indata de catre conducerea persoanei juridice sau, dupa caz, de persoana fizica, in calitate de angajator, inspectoratului teritorial de munca si, dupa caz, organelor de urmarire penala competente. Datele necesare comunicarii sunt prevazute in articolul 109, din HG 1425/2006.

Cercetarea accidentelor de munca se efectueaza astfel:

  • de catre persoana juridica in cazul accidentului care a produs incapacitate temporara de munca;
  • de catre inspectoratele teritoriale de munca in cazul accidentelor care au produs invaliditate, deces, al accidentelor colective, precum si in cazul accidentelor de munca ce au produs incapacitate temporara de munca salariatilor angajati la persoane fizice;
  • de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale in cazul accidentelor de munca colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile.( art. 29 din Legea 319/2006 )

Persoana fizica, precum si persoana juridica care nu dispune de personal competent, sau nu are personal suficient, trebuie sa asigure cercetarea apelind la servicii externe abilitate sa presteze activitati in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

In acest sens legea impune ca in comisia de cercetare a evenimentului, numita de catre angajator, una dintre persoane sa fie lucratorul desemnat, reprezentantul serviciului intern sau reprezentantul al serviciului extern, cu pregatire de nivel superior.

Contactati-ne